Magyarországon a legtöbb hivatalban az ügyintézési határidő 30 nap, ami 2014. január 1-től 21 napra csökken. Ez fejlődés, de a többi EU országhoz képest még mindig nagyon lassú a magyar ügyintézés, ami amellett, hogy szükségtelenül megnöveli a várakozási időt még a korrupcióra is lehetőséget teremt.
Idehaza ha minket átlagembereket felszólít egy hivatal, akkor a cselekvésre általában 8-15 napunk van, viszont ha mi kérünk valamit a hivataloktól, akkor nekik általában erre 30 vagy akár még ennél is több napjuk van és persze megfelelő indokokkal még meg is lehet hosszabbítani a határidőt.
Ez a XXI. században szerintem kifejezetten lassú. Nagyon idegőrlő, hogy heteket vagy akár hónapokat is várni kell, míg a hivatal méltóztatik cselekedni. Főleg, ha azt vesszük, hogy a legtöbb ügy nem igényel sok időt, általában perceket, talán egy órát venne igénybe kérésünk teljesítése.
Nekünk meg örülni kell, amikor elhatározzák, hogy 2014-től már "csak" 21 napot fog igénybe venni az ügyintézési határidő. De nem örülünk, mert ez még mindig indokolatlanul sok. És ráadásul több, mint 2 évet vesz igénybe az államnak az, hogy a 30 napot harmadával csökkentse.
Persze a bürokrácia lassan őrlő kerekeit megolajozhatjuk, ha rendelkezünk megfelelően vastag borítékokkal, amennyiben célunkat el szeretnénk érni. Ebből csak a hivatali dolgozók és vezetőik profitálnak, az átlag ember mindenképpen rosszul jön ki a dologból.
Az államnak lenne a feladata, hogy ezt a problémát mihamarabb orvosolja, de sajnos 20 év és több kormány alatt, csak lefaragni sikerült a probléma egyik részét megszüntetni nem. Jó lenne, ha Európa nyugati feléhez hasonlóan az ügyek döntő többségét azonnal, vagy 1-2 napon belül el lehetne intézni. Tudom ez irreális, de álmodozni talán még szabad...
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Netuddki. 2013.04.16. 08:21:23
Szőröstalpú Jeti 2013.04.16. 08:24:57
Stefánia vagdalt 2013.04.16. 08:29:17
doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.04.16. 08:41:55
2013.04.16. 08:59:40
Pár dologgal viszont árnyalnám azt az ellenséges képet, amit felvázolt a posztíró. Alapvető tévedésen alapul a bejegyzés, a szezont a fazonnal keveri. A 30 nap /21 nap/ az ügyintézés határideje, míg a 8/15 nap az adatszolgáltatásra vonatkozik. Ha a kérelemhez olyan adat, igazolás stb. hiányzik, ami más hatóság, egyéb állami, önkormányzati szerv nyilvántartásában szerepel, akkor nem kérhető hiánypótlásban az ügyféltől, hanem belföldi jogsegély keretében az adott hatóságtól. Ennek teljesítésére 5/8/15 nap van megszabva, lásd: 2004. évi CXL. tv. 26.§ (5) és 36.§ (2) A hiánypótlásra pedig a Ket csak annyit ír, hogy "megfelelő határidő"-t kell megjelölni. Ez értelemszerűen olyan határidő, ami alatt egyáltalán beszerezhető a kért adat. Ennek meghosszabbítását kérheti az ügyfél, az én gyakorlatomban is gyakran előfordul, soha nem utasítottam el.
Egy ügyben az érdemi döntés elkészítése valóban gyakran csak percek kérdése. Azonban vannak ügyiratkezelési szabályok, kiadmányozási jogok, nyilvántartási kötelezettség, ami miatt ez hetekre nő. Többnyire ezek hozzák létre a "bürokráciát", a hülye, mindent túlbonyolító jogszabályok. De ne felejtsük el emellett, hogy egy ügyintézőnek ügyfélfogadást, telefonos ügyfélszolgálatot, helyszíni szemlét, környezettanulmányt kell végeznie, esetleg bírósági tárgyalásra kell járni, belföldi jogsegélyben adatot szolgáltani. Nekem a munkaidőm felét veszik el pl. ezek. Ez nem panaszkodás, csak a tisztább kép érdekében írtam le. Biztos vagyok benne, hogy mindenkinek vannak rossz tapasztalatai hivatalokkal, de ugyanilyen rossz tapasztalatok vannak pénzintézetekkel, távközlési cégekkel is. Ennek sajnos a helyi jogi környezet ugyanúgy okozója, mint az általános magyar munkakultúra.
szekertabor · provo.blog.hu 2013.04.16. 09:55:23
Persze a másik oldalról közelítve a dolgot, az ügyféltől meg nem várhatjuk, hogy a munkaidejében intézze a magánjellegű ügyeit, sok esetben külön szabadnapot kell kivennie a szükséges okiratok beszerzésére, szóval őt is megilletné ugyanaz a határidő.
A másik szempont, hogy a hivatali ügyintézőnek elvileg ma már fel sem kellene emelnie a seggét az íróasztala mellől, mert minden adat rendelkezésre áll a nagy számítógépes adatbázisokban. Tudjuk, hogy el ma még nem teljesen igaz, de ebbe az irányba tendálunk. Vagyis ennek elvben rendkívül le kellene csökkentenie a hivatali ügyintézési határidőt.
Kertigörény 2013.04.16. 10:09:06
rengeteg olyan jogszabály van, amit a hivatalnokok is óriási baromságnak, blődségnek, végrehajthatalannak találnak, de miután a minisztériumban olyanok ülnek, akik az életben nem foglalkoztak ügyintézéssel és ügyfelekkel, ezért olyan törvényeket írnak, ami a feletteseiknek megfelel, így nyalva a seggüket.
Ugyanaz, mint minden a FIDESZ-nél, úgy alkotnak jogszabályt, hogy nem egyeztetnek senkivel. Ezért tartunk ott, ahol. Ha én ülnék ott, alap dolog lenne, hogy a sima ügyintézők véleméynét kérném ki, s azután alkotnék jogszabályt, mint pl. egy normális országban, jogállamban.
EZÉRT KÉRETIK AZ ÜGYINTÉZŐT NEM BASZGATNI!!!!!!
Kertigörény 2013.04.16. 10:12:21
Terézágyú 2013.04.16. 10:34:36
Igen, ha csak egy ügy lenne, akkor egy óra alatt kész lenne. De mivel 10-50-100 egyórás ügy van...
2013.04.16. 10:57:14
Elvben igazad van, de a gyakorlatban nincs. Ismételten hivatkoznék a 2004. évi CXL. tv. 36.§ (2) szakaszra: "Az ügyfél azonosításához szükséges adatok kivételével az ügyféltől nem kérhető olyan adat igazolása, amely nyilvános, vagy amelyet valamely hatóság, bíróság vagy a Magyar Országos Közjegyzői Kamara jogszabállyal rendszeresített nyilvántartásának tartalmaznia kell. Az adatszolgáltatás iránti kérelmet nyolc nap alatt kell teljesíteni."
Az ügyféltől olyan jellegű adatok, igazolások kérhetőek, amelyeket jellegüknél fogva csak ő tud beszerezni. Ilyen például egy munkáltatói jovedelemigazolás. A hivatal nem rendelkezik adattal arról, hogy kinek ki a munkáltatója, ebből kifolyólag nem tudja megkeresni sem, az meg nem várható el, hogy az ország összes munkáltatójának írjon megkeresést egy személy ügyével kapcsolatban. Ugyanez igaz egy iskolalátogatási igazolásra, ha nem tudom a gyerek melyik iskolába jár, akkor nem tudom beszerezni, míg a kérelmező gyereke két óra közt a szünetben simán kiállíttatja. Az ügyfélnek ezen igazolások beszerzése általában 1-2 munkanap alatt sikerül, a józan ész, a gazdaságosság, a hatékonyság is azt diktálja, hogy ő szerezze be.
"a hivatali ügyintézőnek elvileg ma már fel sem kellene emelnie a seggét az íróasztala mellől, mert minden adat rendelkezésre áll a nagy számítógépes adatbázisokban"
Csak az ügyintézőnek nincs hozzáférése ehhez. Elmondom, hogy ügyintézőként 3 elektronikus adatbázishoz tudok hozzáférni: 1. Takarnet (földhivatali adatok, korlátozottan és térítési díjért) 2. Lakcímnyilvántartás 3. Magyar Államkincstár adatai kizárólag a folyósított családi pótlékról és gyesről. Ezzel szemben nincs hozzáférés a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság adataihoz (ők speciel telefont sem vesznek fel, kizárólag levélben lehet kommunikálni velük), a NAV adataihoz, a Munkaügyi Kirendeltségek adatbázisához, a járási hivatalok által folyósított ellátásokhoz, a települési önkormányzatok és jegyzők által folyósított ellátásokhoz (ez utóbbiaknál nincs is egységes adatbázis). Az Egészségbiztosítási Szakigazgatási Szerv nekem, mint bejelentőnek sem ad semmilyen információt az általam bejelentett tb jogosultakról, kizárólag az ügyfélnek. A NAV ezrével küld felszólításokat a tb jogosultság rendezésére olyan személyeknek, akik évek óta folyamatosan járulékfizetők, hogy ők milyen adatbázis alapján dolgoznak, azt rajtuk kívül senki nem tudja.
Most van folyamatban a Magyary-program, ami a jó állam koncepciót akarja érvényre juttatni. Ennek keretében év végén felállnak a Járási Kormányablakok, amelyek elméletben ténylegesen hozzáférnek majd az adatokhoz és az egy ablakos ügyintézés is lehetséges lesz. Nem tudom mit hoz majd a gyakorlat, a jelenleg működő Kormányablakok totálisan inkompetensek, viccnek is rossz, ami ott folyik (kiemelt, +20%-os fizetésért).
pavor nocturnus 2013.04.16. 12:38:14
Bambano 2013.04.16. 14:00:15
másrészt meg gyakorlatilag mindenki, aki dolgozik, túlórázik mostanában. nem baj, ha a köztisztviselők is beállnak a sorba.
Rémbódess 2013.04.16. 14:29:23
Azért ez így ebben a formában nem teljesen igaz. Pl. ha az állampolgár adóhatósági adómegállapítást (vagy hogy hívják ezt mostanában) kér, akkor azt azért teszi, mert a jövedelme jellemzően egy adott cégtől származik. A NAV-nál meg megvannak a munkáltató adatai (de akár még jövedelemigazolást is kiállíthat, hiszen a jövedelemről is tud.)
2013.04.16. 14:40:22
A túlóráról meg tudnék mesélni. Megnyugodhatsz, hogy soha egy fillért nem kaptam túlóráért, ennek ellenére szezonális rohamokkor volt, hogy este 9-kor mentem haza. Hétvége, szilveszter sose számított, ha itt kellett lenni. Hidd el, itt sincs másként mint a versenyszférában, aki a rendszer alsó szintjén van, annak teljesíteni kell, különben repül.
Bambano 2013.04.16. 14:47:10
Ja, láttam már közigazgatást közelről, 16:01-kor vákuum keletkezett az épületben, az ajtón kihúzó közszolgák miatt...
és akkor még nem beszéltünk arról, hogy az elvégzett munka kb. fele nem is kellene, ha normálisan lenne minden megszervezve.
2013.04.16. 14:53:39
2013.04.16. 15:00:16
Bambano 2013.04.16. 15:03:07
írtam én olyat, hogy az ügyintéző közvetlenül törvénymódosítási javaslatot tegyen? én azt írtam, hogy javaslatot, amiből később megfelelő szinten törvénymódosítási javaslat születik. de ha ennyire nem akarod/tudod érteni, hogy mit írnak neked, akkor már értem, miért tart ott a bürokrácia, ahol.
2013.04.16. 15:14:58
De egyébként igen, olyan helyi rendelet szöveget már írtam, amit elfogadott a képviselőtestület. Sőt, még törvénymódosító javaslatot is írtam, de abból nem lett semmi. Pont pár napja írtam le a sztorit egy másik blogon: mentalisdeficit.blog.hu/2013/04/06/mindenkinek_eges_a_munkaber-szamitasi_baki?fullcommentlist=1#c19475942
nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2013.04.17. 05:43:22
Ezért van a 30 nap:)
Kellett a személyi számot elmeszelni ami az ujjlenyomattal kiegészítve, aminek az olvasója szintén magyar találmány, tökéletes azonosítást biztosít - szkaresz.blog.hu/2011/01/25/allampolgari_jogom_az_egyszeru_azonosithatosag Üdv
Rémbódess 2013.04.25. 19:54:33
2013.05.01. 14:15:13
Egy hatóság által kiadott igazolás teljes bizonyító erejű közokirat, ami azt jelenti, hogy minden további vizsgálat nélkül tényként kell közölni az abban szereplő megállapításokat. Ez az, amit nem mer bevállalni sem a NAV, sem a jogalkotó, ismerve a rendszer gyengéit.
Amit szeretnétek/szeretnénk, azaz a nyilvántartások integrációja ma már kitűzött cél - nem csak a magyar kormányzaté, hanem EU-s szinten is. A jelenlegi kormány elég sokat dolgozott ezen (82/2012, 83/2012, 84/2012 és 85/2012 Korm. rendeletek, a Ket módosítása) de aki dolgozott ilyen nyilvántartásokkal az tudja, hogy egyrészt logikátlanul, rosszul felépítettek, illetve az adatok struktúrája is eltér. Ilyen például a címek, egyik helyen Kossuth u. másikon Kossuth utca, a harmadikon Kossuth Lajos utca. Ezeket mind közös nevezőre kell hozni, ami nem kis munka.
A Magyar Államkincstárnál most komoly informatikai fejlesztés van folyamatban, de emiatt egy hónapig képtelenek új igényeket feldolgozni.
Rémbódess 2013.05.01. 18:48:17
Tehát a dolog szerintem nem lehetetlen. Nem tudom, hogy hányan élnek ezzel a módszerrel, de ha valaki ilyet kérelmez, akkor ebben az esetben a hivatal simán kiadhatna egy jövedelemigazolást, mert az adózó jelzése szerint nincs egyéb jövedelme a hivatalosan bejelentett munkabérén kívül.
osztovits 2014.01.24. 08:11:46