A napokban sokat lehet hallani arról, hogy az átszervezéseknek köszönhetően sok helyen túl sok elsős jut egy iskolába, így többek közt sokfős osztályokat is indítanak. Miért rossz megoldás ez?
MTI Fotó: Balázs Attila
Én olyan osztályba jártam általános iskola és gimnázium alatt, ahol a diákok száma 25-30 között mozgott. Ez akkoriban jónak tűnt, hiszen sokan voltunk, így mindenki talált magának barátokat.
Mai fejjel ezt már másképp gondolom. 25 fővel számolva annak az esélye, hogy én feleljek 4%. Ez olyan kicsi, hogy szinte már-már esélytelen. Olyannyira, hogy 8 év alatt mindent beleszámítva 5 alkalommal sem feleltem. Ha beleszámolom még a gimnáziumot, akkor sem feleltem 10-szer az összesen 12 év alatt. Ha pedig egy gyerektől nincs szóbeli számonkérés, akkor nem is lesz szüksége arra, hogy elsajátítsa annak mikéntjét.
A másik nagy probléma az az, hogy minél több a gyerek annál kevesebb idő jut egy adott gyerekre és az ő egyedi igényeire. A magyar iskolarendszer amúgy sem tud mit kezdeni az átlagnál okosabb, vagy butább (bocsánat) gyerekekkel, de nagy létszámú osztályok esetében ez hatványozottan igaz. Vegyük azt, hogy 10 gyerekből 8 átlagos, 1 átlagon felüli és 1 átlagon aluli, így egy 30 fős osztályban már 6 gyereknek térnek el az igényei az átlagtól. Tehát a tanár 24 gyereknek többé-kevésbé megfelelő tempóban tudja adagolni a tananyagot, 3 viszont halálra fogja unni magát és tehetsége veszendőbe megy, 3 pedig már az elején lemarad, így esélye sem lesz arra, hogy felzárkózzon az átlaghoz.
Saját osztályaimból mind a két típusra tudok (sajnos) több példát is. Egy nagyon okos osztálytársam minden feladatot rekord idő alatt megoldott, mindenből szín ötös volt, talán a legrosszabb jegye az ötös alá volt. Már úgy ült be a legelső napon az iskolapadba, hogy tudott írni, olvasni és számolni is. De mivel nem kapott külön figyelmet és extra feladatokat, így az órák nagy részén unatkozott, kiváló tehetségét pedig nem tudta kamatoztatni, általános iskola végére nem tudott többet, mint mi.
Egy másik osztálytársam nehezen tanult, nem ment neki az írás és olvasás, rendszeresen bukdácsolt. Akkoriban ráfogták, hogy lusta, figyelmetlen, ma már tudjuk, hogy diszlexiás volt és külön kellett volna vele foglalkozni.
Persze ez nem igazán a tanárok és az iskolák hibája, ők csak kapnak egy X fős osztályt és csinálják, amit tudnak. A probléma az, hogy így néhány lelkiismeretes tanárt leszámítva senki sem törődik megfelelően a gyerekekkel és látszólag senki sem foglalkozik a problémával. Az Oktatásügy sajnos minden kormánynak a mostohagyereke, egyáltalán nem törődnek vele, legfeljebb néha belerúgnak egyet.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
LallyPop 2013.04.15. 12:16:49
Csak nem gondolja valaki komolyan, hogy abból lettem milliomos amit ott tanultam?
aspectratio 2013.04.15. 12:30:31
Ginlia 2013.04.15. 12:37:58
Súlyos hiba az általános iskolai vagy gimis vagy egyetemi osztályok / csoportok létszámát összemosni az alsó tagozatos létszámmal. Ideális esetben az alsósoknak nem lenne szabad húsznál nagyobb létszámú osztályokban tanulniuk. Ha valaki kíváncsi arra, hogy miért, szívesen kifejtem.
sas70 2013.04.15. 13:23:30
A tanár nem vette észre, nem is foglalkozott vele, pláne, hogy hátrányos helyzetű volt. Csak később derült ki de addigra már hülyének volt elkönyvelve. Szerencséjére elköltöztek és egy másik iskolában már szemüvegesen került be és ott a legjobbak között volt. Alkesz szülei ellenére tanár lett és hátrányos helyzetű gyerekekkel foglalkozik. Neki szerencséje volt, de mi lett volna belőle ha éppen nem költöznek el!?
Egy másik osztálytársam rendre matekból bukott, ő is hülyének volt elkönyvelve, neki is sikerült rácáfolni a pedagógiára, mert iskolaváltások után, róla kiderült, hogy matekzseni csak egyszerűen unta azt a színvonalat amin mi többiek jártunk. Ebből azt is levonhatnánk, hogy a tehetség úgyis utat tör magának, csak az egyik esetben a szerencse és nyilván a gyerek kitartása, a másikban pedig a szülők felismerése és kitartása segített, holott éppen az iskolának kellene felismerni a tehetséget.
Diopapa_sok 2013.04.15. 13:44:42
Gera 2013.04.15. 13:52:36
Diopapa_sok 2013.04.15. 13:56:04
Gera 2013.04.15. 14:07:42
Void Bunkoid 2013.04.15. 14:22:56
Most már odafigyelünk a diszlexiásokra, meg nehezen kezelhetőkre is. Ezért nem lehet már annyira en masse módszerrel, harmincöt-negyvenfős osztályokban (ahogy még én is jártam amúgy) tanítani őket.
Illetve lehetne, már amennyiben a több évtizeddel előtti oktatási módszereket alkalmazzuk, és nem fáj a szívünk amiatt, hogy az esélyegyenlőtlenek csakugyan azok lesznek.
De akkor simán tegyük a tűzre az összes felbujtót is, akik holmi szabadság-egyenlőség-testvériségről meg demokráciáról papolnak, és Mark Zuckerberget is, bizony :P
doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.04.15. 14:53:12
Atrox 2013.04.15. 15:04:18
Sajnos a tanuló egyedi képességeinek megfelelő képzés nagyon kis létszám mellett is szinte elképzelhetetlen. Lényegében mindenkihez külön tanár kellene az egyedi képességei szerint. És ezzel az oktatási rendszerrel sajnos nem a gyenge tanulók járnak a legrosszabbul, hanem pont a legjobbak. Nekik nem lesz kiaknázva a tehetségük.
Szerintem a szülő egyik legfontosabb feladata emiatt, hogy észrevegye, ha gyerek tehetséges bizonyos tantárgyakban, jól vág az esze és azt valamilyen módon megtámogassa plusz oktatási lehetőségekkel. Ha a szülő is "okos", akkor ő maga is képes ezt fejleszteni, segíteni tud még akár középiskolában is. Ha nem, akkor pedig külön óra, külön tanár, stb. Persze ez idő és pénzigényes, de az egyéni lehetőségekhez képest ezt akkor is meg kell tenni. Persze figyelembe véve a gyerek terhelhetőségét.
VT Man 2013.04.15. 15:51:48
2002-ben kb. 105 ezer elsős volt
2012-ben kb. 100 ezer
Most 97 ezer van, és problémát jelent. Furcsa.
Forrás: korfa
www.ksh.hu/interaktiv/korfak/orszag.html
anyadmajma 2013.04.15. 16:19:02
Amúgy tanterv sincs még, meg az óvodába való felvétel is egy tortúra, nagyon sok ismerős anyuka menne már vissza dolgozni, de nem veszik fel a gyereket óvodába, a kisebbiket meg bölcsibe.
Minél butább és ostobább egy ember, annál könnyebb ideológiailag irányítani.
Az 50-es években Rákosiék legalább alkottak is valamit a közoktatással meg a nyugdíjjal.
Most azt rombolják-lopják szét, amit ez az ország kínkeservvel felépített az átkos szocializmusban.
ritmikus csimpifon 2013.04.15. 16:31:40
Fura, hogy mióta dolgozom, kiderült, hogy imádok tanulni, mivel magamnak tanulok. Folyton ezt teszem, megyek előre, de ez egyáltalán nem annak a rakás bűzös szarnak köszönhető, amit magyar oktatásnak neveznek.
Macropus Rufus 2013.04.15. 16:56:54
mi is sokan voltunk, 32-36 között mozgott a létszám ált.iskben. Középben meg 41 voltunk elsőben.
Viszont az okok mások. Akkor a ratkó korszak gyerekeinek a gyerekei azaz mi voltunk qurvasokan, viszont most nincs sok gyerek, legalább is nem annyi mint akkor, most a tanárból van kevés. Kissé elszámotlák magukat az elbocsájtások terén...
Viszont ettől függetlenűl én sem értem a problémát.
Gera 2013.04.15. 17:00:23